بَلْ‌وا

وبلاگ شخصی حسام حسین‌زاده

بَلْ‌وا

وبلاگ شخصی حسام حسین‌زاده

... شاید «وبلاگ‌نویسی» شکل بهتری برای اندیشیدن و گفت‌وگو باشد!

حسام حسین‌زاده

 

«شورای صنفی مرکزی دانشگاه تهران»؛ نامی که در طول شش سال گذشته حسرتی بزرگ برای فعالان صنفی دانشگاه تهران بوده است. در سال 88 حدود 15 شورای صنفی فعال در دانشکده‌های دانشگاه تهران داشتیم که پس از وقایع این سال بیش از ده شورای صنفی در دانشگاه تهران تعطیل شدند و دفتر شورای صنفی مرکزی دانشگاه تهران با حکمی غیرقانونی از سوی معاونت فرهنگی وقت دانشگاه تهران مصادره شد، و سال بعد نیز چند شورایی که از سرکوب‌های سال گذشته جان سالم به در برده بودند (از جمله شورای صنفی دانشکدۀ علوم اجتماعی) تحت فشارها به تعطیلی کشانده شدند و عملاً شورای صنفی مرکزی نیز تعطیل شد.

از آن سال تا به امروز بازگشایی شورای صنفی مرکزی جزء اصلی‌ترین مطالبات فعالان صنفی بوده است که در طول یک سال گذشته بیش از پیش در اعتراضات و تجمعات دانشجویی شنیده شده و در بیانیه‌های دانشجویان نیز ذکر شده است. اما آخرین بار این درخواست به‌طور جدی در جلسۀ دانشجویان با ریاست دانشگاه تهران، دکتر نیلی احمدآبادی، در عصر روز چهارشنبه، دوم دی ماه 1394، مطرح شد. دکتر نیلی با اعلام نظر مثبت در خصوص تشکیل شورای صنفی مرکزی دانشگاه تهران، پذیرفت که اگر تشکیل این شورا منع قانونی نداشته باشد در اسرع وقت نسبت به تشکیل آن اقدام نماید.

پس از آن تاریخ، جلساتی به‌طور جداگانه میان فعالان صنفی دانشگاه تهران و از سوی دیگر میان خود مسئولان برگزار شد تا کم و کیف بازگشایی شورای صنفی مرکزی مورد بررسی قرار بگیرد. در نهایت چهارشنبه 30 دی ماه جلسه‌ای مشترک با حضور نمایندگان دانشجویان و دکتر بهنژاد، معاونت دانشجویی دانشگاه تهران که وظیفۀ تشکیل شورای صنفی مرکزی از سوی دکتر نیلی به ایشان سپرده شده بود، برگزار شد. دانشجویان در این جلسه آیین‌نامۀ پیشنهادی خود برای شورای صنفی مرکزی دانشگاه تهران را - که باید به‌طور داخلی توسط دانشگاه تصویب می‌شد- ارائه کردند و بنا بر این شد که ده روز بعد مسئولان با بررسی آیین‌نامۀ پیشنهادی دانشجویان و آیین‌نامه‌ای که خود مدنظر دارند، آیین‌نامۀ جدیدی را پیشنهاد کنند.

جلسۀ دوم دوشنبه 12 بهمن با حضور فعالان صنفی و مسئولان برگزار شد. در این جلسه مسئولان آیین‌نامۀ پیشنهادی‌شان را ارائه کردند؛ و ازآنجایی که تصویب این آیین‌نامه و توافق بر سر آن زمان‌بر خواهد بود، دانشجویان پیشنهاد جدیدی دادند و آن این بود که با استناد به تبصره ی سوم از ماده ی دوم «ضوابط ناظر بر فعالیت‌های شوراهای صنفی دانشجویی واحدهای دانشگاهی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی» مصوب 165 جلسه ی مورخ ۱۳۸۷/۶/۳۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی (دانشگاه‌های امیرکبیر و صنعتی شریف با استناد به همین بند شورای صنفی مرکزی‌شان را تشکیل داده‌اند)، کمیتۀ هماهنگی امور رفاهی و صنفی مشترک دانشگاه تهران به‌مثابۀ شورای صنفی مرکزی هرچه زودتر تشکیل شود و کار خود را آغاز کند، تا زمانی که آیین‌نامه ی جدید شوراهای صنفی که گویا مراحل نهایی نگارشش طی می‌شود و شنیده‌ها حاکی از آن است که تشکیل «شورای صنفی مرکزی» در آن لحاظ شده، ابلاغ شود و پس از آن شورای صنفی مرکزی با استناد به آیین‌نامه ی جدید به کار خود ادامه دهد.

در جلسه ی گذشته بنا بر این شد که معاونت دانشجویی تا هفتۀ آینده تأیید تشکیل شورای صنفی مرکزی با استناد به بند مذکور را از ریاست دانشگاه بگیرد و تصمیم‌گیری‌های نهایی در این باره انجام شود.

 


 

پی‌نوشت: این متن بهمن 1394 در شمارۀ 22 گاهنامۀ ویرگول (شورای صنفی دانشجویان دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران) منتشر شده است.

 

حسام حسین‌زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی