برگزارکننده: جلسۀ دفاع از پایاننامۀ کارشناسی ارشد
مکان برگزاری: دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران
زمان برگزاری: دوشنبه، 25 شهریور 1398، ساعت 11
صوت: دارد (37 مگابایت)
برگزارکننده: جلسۀ دفاع از پایاننامۀ کارشناسی ارشد
مکان برگزاری: دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران
زمان برگزاری: دوشنبه، 25 شهریور 1398، ساعت 11
صوت: دارد (37 مگابایت)
(بحران نظارت بر سمنهای کودکان آسیبدیده)
حسام حسینزاده
یک روایت
شخصی برای انجام فعالیت داوطلبانه در یکی از سمنهای کودکان آسیبدیده به دفتر این سمن مراجعه میکند. با پرسوجو از افراد حاضر در محل به شخص دیگری میرسد که میتوانیم او را «نمایندۀ سمن» بخوانیم. شرح وظیفۀ مشخصی ندارد. هیچکاره و همهکاره است. به کسی پاسخگو نیست چون خود را موظف به انجام هیچ کاری نمیداند و شرح وظایف مشخصی ندارد. در مقابل، جواب همه را میدهد چون هر کاری بخواهد را میتواند انجام دهد. نمایندۀ سمن با داوطلب وارد گفتوگو میشود؛ گفتوگویی کاملاً بدون ساختار، بهشکل ذوقی و بداهه. او بهدنبال جمعآوری هیچ دادۀ خاصی از داوطلب نیست و صرفاً میخواهد با او خوشوبشی کرده باشد. چند فرم را به رسم یادبود به داوطلب میدهد تا پُر کند. فرمها از یک دهۀ پیش که این سمن تأسیس شده هیچ تغییری نکردهاند و همان موقع هم از روی فرمهای یک سمن دیگر تقلید شدهاند. همه میدانند این فرمها هیچوقت بهدقت خوانده نمیشوند و به آنان اهمیتی داده نمیشود. داوطلب فرمها را پُر میکند و تحویل نمایندۀ سمن میدهد. نمایندۀ سمن از او میخواهد که علایق و ترجیحاتش برای کار در آنجا را بیان کند. تلفیقی از علایق و ترجیحات او، محدودیتهای زمانیاش و البته علایق و محدودیتهای نمایندۀ سمن، عوامل اصلی تأثیرگذار بر چگونگی آغاز فعالیت داوطلب هستند. البته گاهی همۀ این عوامل نمیتوانند تأثیرگذار باشند و گاهی چند عامل دیگر میتواند اضافه شود اما قطعاً این عوامل از هیچ اصل و قاعدۀ خاصی پیروی نمیکنند. مثلاً ممکن است نمایندۀ سمن پیشنهاد بدهد که داوطلب با کودکان دهساله کار کند و داوطلب بگوید که از کودکان این سنی خوشش نمیآید و نمیتواند با آنها ارتباط خوبی بگیرد. نمایندۀ سمن اما بدون هیچ نگرانیای از شنیدن این پاسخ، میتواند او را به آزمون و خطا دعوت کند تا به قیمت تباهکردن زندگی کودکان بیشتر و بیشتر بیاموزد و تجربه بیاندوزد.