بَلْ‌وا

وبلاگ شخصی حسام حسین‌زاده

بَلْ‌وا

وبلاگ شخصی حسام حسین‌زاده

در روزگاری که از یک سو، نوشتن در شبکه‌های اجتماعیِ مرسوم چیزی غیر از تقلیل نقد و اندیشه به‌نظر نمی‌رسد و از سوی دیگر، دوری از فضای فعالیت دانشجویی و محافل فکریِ دارای تریبون در بیرون از دانشگاه امکان ارائه و انتشار تحلیل‌های شخصی را برایم دشوارتر می‌کند، شاید «وبلاگ‌نویسی» شکل بهتری برای اندیشیدن و گفت‌وگو باشد!

بوی بنفشه در هوا

پنجشنبه, ۷ فروردين ۱۳۹۹، ۰۱:۳۱ ب.ظ

(تمرین دم و بازدم آگاهانه برای کودکان)

دبرا بوردیک، ترجمۀ حسام حسین‌زاده

 

بوی بنفشه در هوا

 

مناسب برای پایه‌های پیش‌دبستانی و بالاتر

تنفس آگاهانه (دم و بازدمِ سنجیده) جایگاهی بی‌بدیل در تمامی تکنیک‌های ذهن‌آگاهی دارد. این راهنما شامل سه ابزار برای گفت‌وگو درباره نفس‌کشیدن، تمرین دم و تمرین بازدم می‌شود. اولین ابزار حول یکی از محورهای بنیادین و کهن ذهن‌آگاهی تنفس است. ذهن‌آگاه‌بودن نسبت به تنفس تکنیکی اساسی و اثبات‌شده برای تمرین ذهن‌آگاهی است. چرا؟ چون نفس‌کشیدن همیشه همراهمان است و می‌توانیم در هر مکان و زمانی بر آن تمرکز کنیم.

ابزار دوم به این توجه دارد که برای اینکه کودکان و نوجوانان بتوانند ذهن‌آگاه‌بودن نسبت به تنفسشان را تمرین کنند، باید سرعت نفس‌کشیدنشان را آهسته کنند و به احساس تنفسی توجه کنند که با اراده خودشان انجام می‌دهند. و در نهایت ابزار سوم به این قضیه اشاره دارد که توانایی دم و بازدمِ سنجیده از فعالیت‌های بنادین ذهن‌آگاهی نسبت به تنفس است. نوجوانان این توانایی را دارند اما ممکن است بچه‌های کوچک‌تر نیاز به آموزش داشته باشند تا یاد بگیرند چگونه با اختیار خودشان نفس را درون بکشند و بیرون بدهند.

 

دریافت فعالیت «بوی بنفشه در هوا»

 


 

پی‌نوشت: این متن ۳ فروردین ۱۳۹۹ در مدرسۀ بازتاب منتشر شده است.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی